Lies Verdenius

Contact
Lies Verdenius

Opleiding: Tekenlerarenopleiding MO B en Rijksacademie Amsterdam, afd. Grafiek. Sinds 2005 ben ik lid van het Grafiekplatform VOG en van 2011-2015 was ik bestuurslid


Bilderdijkkade 21 A
1053 VB Amsterdam
T: 020-6830255

 


Actueel

Expositie Galerie Zône  2 t/m 30 juni 2018

Houten bladeren, Litho Lotusbladeren, tafelbladen van boomschijven en grote rubbings van boom en schors.
Kortom het thema boom is volop aanwezig in de tentoonstelling Leaves, Lotus and Trees van Lies Verdenius en Bert Veerkamp.

Te zien bij Galerie Zône, Nieuwstraat 17b, 2312 KA Leiden
Open: wo-do-vr 12-18, za 10-17, zo 13-17
Voor meer informatie:
www.galeriezone.nl
www.meubelatelierginkgo.nl

Expositie Galerie De Ploegh  10 juni t/m 15 juli 2018 Luis in de pels
Een tentoonstelling vol tegenstellingen en verassingen
Van mij: nieuwe werken RISU scrolls (Risu = Japans voor eekhoorn)
Galerie de Ploegh, Coninckstraat 58, 3811 WK Amersfoort
Opening: zondag 10 juni 2018     www.deploegh.nl 

GAA Drukt Door 2018  22 juni t/m 22 juli 2018  Grafiekmanifestatie
Grote Kerk Alkmaar, Koorstraat 2, 1811 GP Alkmaar
28 juni geef ik een workshop rubbing vanaf 14.00 uur
www.grafischatelieralkmaar.nl
Bovendien sta ik met mijn kunstenaarsboeken op za. 7 juli op de Boekkunstbeurs, georganiseerd door Stichting Drukwerk in de Marge in de Grote Kerk    www.drukwerkindemarge.org


Over Lies Verdenius

De werken van Lies Verdenius zijn geïnspireerd door planten, vissen, bomen en verhalen.
De meeste litho’s zijn gedrukt in subtiele  pasteltinten, maar er zijn ook zwart-wit prenten met een krachtig grafisch karakter.
De Japanse cultuur is een terugkerende inspiratiebron voor haar werk.

De kleurenlitho’s en kunstenaarsboeken zijn in een beperkte oplage gedrukt van de steen en loden letters. Haar kunstenaarsboeken hebben ook vaak een verbinding met de Japanse thema’s.
De boeken zijn ambachtelijke kunststukjes. De originele litho’s – afdrukken van steen - zijn gebonden of gevouwen en vormen samen met de tekst, die eveneens op traditionele manier is gezet, één geheel.

Haar laatste werken zijn zgn. rubbings of afwrijvingen van bomen: zowel de dwarsdoorsnede, waar de jaarringen te zien zijn als het schors.
Deze afwrijvingen zijn gemaakt met krijt en inkt. Onderaan zijn Japanse karakters  te zien van begrippen als levenscyclus, groei, boomkern, kettingzaag en levensloop.
In deze techniek zijn ook de boeken De BIJL/The AX  en De SPECHT gemaakt.

Alle werken ademen een sfeer van verstilling en harmonie.